تحریم‌های جدید نفتی آمریکا بر ونزوئلا در راه است-راهبرد معاصر

تحریم‌های جدید نفتی آمریکا بر ونزوئلا در راه است

یک مقام عالی رتبه آمریکایی از اعمال محدودیت‌های بیشتر در صدور ویزا و تحریم‌های جدید نفتی علیه ونزوئلا خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۲۵۸۶۱۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ برایان نیکولاس دیپلمات ارشد و معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای امور نیمکره غربی، در جریان یک کنفرانس خبری از اعمال محدودیت‌های بیشتر در صدور ویزا و تحریم‌های جدید نفتی علیه ونزوئلا با گذشت دو ماه از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خبر داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعمال محدودیت‌های جدید صدور ویزا و نیز انقضای مجوز‌های نفی موجود اظهار کرد اعمال تحریم‌های فردی یا برداشتن مجوز‌های مرتبط با تحریم‌های بخشی، مواردی هستند که ما درباره آنها بررسی‌های دقیقی کرده‌ایم.

ونزوئلا یکی از کشور‌های عضو اوپک و یکی از کشور‌های اصلی تولید کننده نفت در آمریکای لاتین است، اما صادرات نفت خام از این کشور در دوران ریاست جمهوری نیکولاس مادورو به دلیل تحریم‌های اعمال شده ۵ ساله بر این صنعت از سوی آمریکا به شکل چشمگیری کاهش یافته، اما در سال‌های اخیر تولید نفت این کشور دوباره به میزان قبلی بازگشته است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا در تاریخ ۲۸ جولای و پیروزی نیکولاس مادورو و انتخاب وی برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور این کشور، برخی مخالفان دولت که مدعی تقلب در انتخابات بودند، از مقامات آمریکا خواستند تا مجوز‌های نفتی کشورشان را که منجر به درآمد برای دولت مادورو شده، لغو شود.

در همین حال نیوکولاس تصریح کرد واشنگتن با دوستان و متحدان خود همکاری می‌کند در حالی که خواستار انتقال دموکراتیک قدرت در ونزوئلا است.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا در ۲۸ جولای، و پیروزی دوباره مادورو در این انتخابات، سران بسیاری از کشور‌های جهان از جمله آمریکا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و اسپانیا، دولت ونزوئلا را متهم به تقلب در انتخابات کرده و واشنگتن ضمن رد این پیروزی، از ادموندو گونزالز رهبر مخالفان این کشور اعلام حمایت و اظهار کرد که او در انتخابات پیروز شده است. سران این کشورها، از دولت ونزوئلا خواستند تا نتایج کامل شمارش آرا را منتشر کنند. اما دولت از این اقدام خودداری و اعلام کرد مادورو برای بار سوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

مخالفان دولت ونزوئلا طبق سیاق گذشته مدعی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری شده و مدعی شده‌اند «ادموندو گونزالز» با کسب ۷۳.۲ درصد از آرای رأی‌دهندگان به پیروزی دست پیدا کرده است. آنها از زمان اعلام پیروزی مادورو، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر این کشور به رهبری گونزالز به راه انداختند.

گونزالز پس از اعلام نتایج انتخابات، ضمن رد این نتایج با انتشار آمار‌های شمارش آرا به صورت آنلاین مدعی شد که او در انتخابات پیروز شده است.

در همین حال حکم دستگیری گونزالز به اتهام انتشار عمومی آمار‌های انتخاباتی از سوی دادستانی ونزوئلا صادر و وی به انجام اقدامات اشغال گرایانه، دستکاری در اسناد عمومی و توطئه و اتهامات دیگر، متهم شد.

در نهایت، «ادموندو گونزالز» از کشور خارج شد و از اسپانیا تقاضای پناهندگی کرد.

گفتنی است ونزوئلا در یک ماه اخیر چهار شهروند آمریکایی را به اتهام تلاش برای بی ثبات کردن این کشور و دست داشتن در اقدامات تروریستی از جمله طرح‌هایی برای ترور مادورو و دیگر مقامات این کشور، دستگیر کرده است. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده